„Arătatu-Te-ai astăzi lumii şi Lumina Ta, Doamne, s-a însemnat peste noi…” Sărbătoarea Arătării Domnului la Mănăstirea Curchi

„Iată timpul naşterii din nou; aşadar, cereşti să devenim; pe primul Adam să ni-l însuşim. Să nu rămânem ceea ce acum suntem, ci să devenim ceea ce am fost la început. «Lumina în întuneric se arată (luminează)» (Ioan 1, 5), luminând această viaţă şi trupul”. (Sfântul Grigorie Teologul)

De Sărbătoarea Botezului Domnului, Preasfinţitul Siluan, Episcop de Orhei, Vicar mitropolitan și Egumen al Mănăstirii Curchi, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, a săvârşit Sfânta Liturghie la Mănăstirea Curchi.

Bucuria sărbătorilor de iarnă continuă prin praznicul Botezului Domnului, o sărbătoare de reînnoire și a botezului nostru, prin care a început relația veșnică de viață și iubire cu Dumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Boboteaza aduce bucurie în viața credincioșilor și pentru că serbează arătarea Domnului în lume la vârsta de 30 de ani, după ce, în taină, în ascultare și rugăciune, a crescut în firea umană, pregătindu-Se în vederea lucrării Lui mântuitoare. Deși Hristos, fiind fără păcat, nu avea nevoie de botez, El a primit această Taină pentru mântuirea noastră, pentru ca omul cel vechi, păcătos, să moară și să renască întru Hristos. Botezul este Taina care ne renaște la o viață nouă, o viață întru Hristos, o viață de sfințenie.

„Când ieşim din apa Botezului noi avem în suflete pe Iisus şi Mântuitorul nostru… îl avem plin de mărire, curat de orice păcat şi lipsit de orice stricăciune, aşa cum a înviat, aşa cum S-a arătat Apostolilor, pe cum era pe când S-a înălţat la cer şi la sfârşit aşa cum va fi când se va întoarce iarăşi să ne ceară comoara ce ne-a încredinţat-o”, scrie Sfântul Nicolae Cabasila.  E necesar să păstrăm această comoară cât mai curată, deoarece cu ea ne vom înfăţişă înaintea dreptului Judecător.

Sărbătoarea Botezului Domnului este şi sărbătoarea arătării Preasfintei Treimi, pentru că la Botezul Domnului S-a arătat, deodată, lucrarea Tatălui, a Fiului şi a Sfântului Duh. Duhul Sfânt în chip de porumbel coboară peste Fiul lui Dumnezeu devenit Om, îndată după ce a ieşit din apele Iordanului, iar glasul Tatălui ceresc se aude zicând: „Acesta este Fiul Meu cel iubit întru care am binevoit” (Matei 3, 17).

Aceste ultimele cuvinte din Evanghelia de astăzi sunt cheia înţelesului Botezului, şi anume: „Acesta este Fiul Meu Cel iubit întru care am binevoit” (Matei 3, 17). În Dumnezeu Fiul devenit Om, Dumnezeu Tatăl iubeşte întreaga umanitate. Prin urmare, când se botează un om, glasul Părintelui ceresc spune tainic: acesta este fiul Meu cel iubit, pentru că Dumnezeu Tatăl cuprinde în iubirea Sa veşnică pentru Fiul Său pe fiecare om botezat, devenit creştin, care poartă numele lui Hristos.

Ierarhul Orheiului a rostit un cuvânt de învățătură în care a vorbit credincioșilor despre praznicul Arătării Domnului și importanța Tainei Botezului, pe care o primește fiecare creștin. „Prin această Sărbătoare, Dumnezeu ne oferă posibilitatea de a ne lepăda de omul cel vechi și de a ne întoarce la El cu sufletul curățit și reînnoit. Slăvindu-L pe Hristos, Cel Care S-a botezat în Iordan pentru mântuirea noastră și reînnoirea vieții, să-L rugăm să reverse asupra noastră harul Sfântului Duh. Cu acest har, vom putea înfrunta orice greutăți cu seninătate, având siguranța că, dacă Dumnezeu este cu noi, nimeni nu poate fi împotriva noastră”, a subliniat Preasfinția Sa.

După Rugăciunea Amvonului din cadrul Sfintei Liturghii, Preasfințitul Siluan, alături de soborul slujitor și în prezența mulțimii numeroase de credincioși, a oficiat Sfinţirea cea Mare a Apei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *